Dieta w nadciśnieniu

Nadciśnienie tętnicze to poważne schorzenie, które może się nasilać przy nieprawidłowej diecie. Warto więc wiedzieć, co można spożywać a czego zdecydowanie unikać przy podwyższonym ciśnieniu tętniczym.

Czego należy unikać?

-dań zawierających dużą ilość soli,
-alkoholu i innych używek: amfetaminy, kokainy.

Co można jeść?

-seler
-czosnek,
-tłuste ryby
-warzywa i owoce,
-oliwki. Produkty te bowiem, obniżają znacznie ciśnienie krwi.

Ogólne zalecenia dla osób, które borykają się z pierwotnym bądź wtórnym nadciśnieniem:

-staraj się spożywać jak najwięcej owoców i warzyw. Najlepiej, byś jadł je codziennie,
-spożywaj ryby, które są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 (makrela, łosoś, śledź czy sardynki). Możesz a nawet powinieneś je jeść 3 razy w tygodniu,
-koniecznie ogranicz spożycie soli. Jest ona bardzo niebezpieczna przy nadciśnieniu tętniczym,
-unikaj picia alkoholu – dodatkowo podwyższa on ciśnienie,
-koniecznie rzuć palenie. Będzie to tylko z pożytkiem dla twojego zdrowia,
-ćwicz regularnie, prowadź aktywny tryb życia, nie dopuść do nadwagi czy otyłości,
-staraj się unikać kawy i mocnej herbaty. Zdecydowanie lepsza będzie dla Ciebie woda mineralna,
-unikaj potraw i warzyw, które przyczyniają się do wzdęć.

Wiemy, jak trudno jest obejść się bez soli i jak powszechna jest ona w naszym życiu. Dlatego radzimy, co zrobić, by zmniejszyć jej spożycie:

-nigdy nie przyprawiaj potraw, zanim ich nie spróbujesz,
-zastąp sól ziołami, wiele z nich ma bardzo podobny smak,
-staraj się nie spożywać produktów wysokoprzetworzonych (konserwy, zupy w torebce),
-jeśli już nie możesz obejść się bez soli, kup sól sodowo-potasową. Dostaniesz ją w aptece,
– unikaj produktów wysoko przetworzonych – gotowe potrawy, konserwy, zupy w proszku zawierają dużo soli,
-staraj się nie przyzwyczajać domowników do soli. Badania dowiodły, że solenie jest tylko i wyłącznie kwestią przyzwyczajenia – nie smaku.